Barmarks comeback

Äntligen har sjukdomen letat sig ut ur min kropp. Självklart firade jag det med att sticka ut i skogen och tassa runt nu på morgonen. Som jag har längtat efter att springa i skogen, framförallt nu när det har blivit barmark här i Uppsala. Blev ett väldigt lugnt löppass i skogen följt av lite styrka. Ett bra komma igång igen pass efter sjukdomen, förhoppningsvis så fortsätter kroppen vara pigg och då ska jag snart vara igång med hårdträningen igen. Under mina sjukdomsdagar så har jag samlat ihop träningsmotivation i överflöd så träningen ska förhoppningsvis genomföras med lätthet i steget de närmaste dagarna. Jag ser framförallt fram emot mycket orientering i snöfria skogar framöver!

Träningsabstinens och OS-inspiration

Sjukdomen har inte helt lämnat min kropp och träningsabstinensen är såklart gigantisk. Är så jäkla tråkigt att inte träna och jag blir bara less och får inte mycket annat vettigt gjort heller. Det känns i alla fall bättre och jag hoppas verkligen att kroppen är träningsklar imorgon igen.

Trots trist sjukdom så förgylldes helgen hemma i Uppsala av spännande OS-tävlingar.

En av de prestationer som har gjort störst intryck på mig är Ole Einar Bjørndalens guld i skidskytte. Folk har tyckt att veteranen skulle lagt av när han var på topp, men varför skulle han göra det när skidskytte har varit det han vill hålla på med? Med en stenhård satsning mot OS så lyckades han ta ännu ett OS-guld som 40-åring. Det är jäkligt stort, mycket slit och många träningstimmar bakom det där guldet. För att lägga ner det arbetet han har gjort i så många år måste det krävas en enorm passion.

En annan prestation som har varit häftig var Dario Colognas guldlopp på skiathlonen, killen skadade foten och tvingades operera den i höstas och har missat alla världscupstävlingar utom en. Han har fått tränat alternativt och kört ett eget upplägg mot OS och väl där så var han råast av alla när det gällde som mest. Grymt kul att se Hellner ta silvret också efter en strulig säsong med motgångar. Två sjukt värdiga medaljörer och två medaljer dränkta i blod svett och tårar.

Efter att ha sätt dessa förebilder leverera så blir inte träningsabstinensen mindre direkt. Så nu håller jag tummarna för att jag imorgon kan få stilla abstinensen och fortsätta arbetet mot den kommande säsongen.

Försöker vara ”bäst på att vara sjuk”

Har tyvärr fått ont i halsen och som satsande idrottare så är det alltid ett lika stort helvete. När jag blir sjuk så är det lätt att katastroftankarna börjar rulla igång i huvudet, då försöker jag ta ett steg tillbaka och se det större perspektivet istället. Om allt går som det ska och min motivation för att springa orientering är lika stor så kommer jag troligtvis satsa i 10 år till. Under de 10-åren så spelar några dagars sjukdom faktiskt inte särskilt stor roll.

Nu när jag har blivit sjuk och inte kan träna försöker jag istället att vara ”bäst” på att vara sjuk. Det vill säga sova så mycket som möjligt, käka grapefrukt, gurgla whiskey och så vidare.. Allt för att bli frisk så fort som möjligt och kunna dra igång med träningen. En sak som jag gjorde tidigare var att jag även drack c-vitamin brustabletter. Detta är dock något som alla idrottare borde hålla sig borta från då ny forskning som Albin varskodde mig om påvisar att artificiell c-vitamin har en rejält negativ inverkan på träningseffekten.

Efter att jag började få feber under förmiddan i skolan så bestämde jag mig för att gå hem och hoppa över att åka till Bollnäs där jag hade tänkt hjälpa till på klubbens skidtävling Hälsingeleden. Trist såklart, men att resa när man är sjuk är inte så kul och troligtvis inte det bästa heller. Nu blir det fullt fokus på att bli frisk under helgen.

Summering av januari

Januari blev en riktigt bra träningsmånad för mig. Jag kunde inte springa fullt så mycket som jag vill på grund av min häl som inte vill bli helt 100% bra. Annars så har allt gått enligt plan och jag har kört många orienteringspass med hög kvalité på. Känns verkligen som att jag blir starkare och starkare och motivationen att fortsätta träna på hårt är stor.

Total träningsmängd: 50h och 42min

  • Orientering: 14h
  • Löpning: 10h
  • Cykling: 16h
  • Styrka: 7h
  • Vattenlöpning: 4h

Februari började på bästa möjliga sätt genom ett hårt och bra OL-intervallpass i Lunsen under gårdagen efterföljt av en trevlig ”Charter-fest” hos Albin, Simon och Oscar.

Utsnitt från gårdagens fina träning i Lunsen klicka på kartan för att se hela banan med kommentar.

Utsnitt från gårdagens fina träning i Lunsen klicka på kartan för att se hela banan med kommentar.

Nu väntar några dagar med lite lugnare träning innan jag drar igång med hårdträningen igen, i februari planerar jag att köra lite högre intensitet i träningen och lite mindre mängd.

Imorgon har jag planerat in min första hel-vilodag på 32-dagar. Kan nog kroppen behöva, om inte annat så behöver jag tid att lägga på skolan som för tillfället är väldigt rolig, men också väldigt tidskrävande.

Natt-OL analys OBS NÖRDVARNING!

Igår arrangerade Albin en riktigt rolig Natt-OL träning i Nåsten. Jag körde det som ett fartpass och är riktigt nöjd med hur teknkiken funkade och att jag kunde trycka på helt ok trots tuff terräng och bitvis ganska svår orientering. De senaste veckornas träning med nattorientering börjar ge resultat. Det bästa är att det är gott om tid till säsongen och många nattpass kvar att slipa på tekniken mot Natt-SM, 10-Mila och Jukola.

Nu kan de som inte går igång på GPS-analyser, hjälpkurvor eller hällar sluta läsa för nu blir det lite hederligt analys-nörderi!

Tänkte dela med mig lite av min analys från programmet 2dRerun som är en del av den grymma sidan worldofo.com. I 2dRerun kan man bland annat göra en så kallad autOanalyse där man kan jämföra två löpare och få en väldigt bra bild av vart man tjänade tid eller tappade tid. Jag gjorde en sådan analys mellan Albin och mig som först inte blev så intressant då Albin tog det som ett lugnt pass och jag körde på hårt. Det häftiga med programmet är dock att man i analysen också kan korrigera för att Albin höll ett lägre tempo än mig i snitt. Då blev det genast mycket intressantare och jag kunde få en ganska bra bild av vart jag tjänat respektive tappat tid. Här under följer ett urval av sträckorna plockade från autOanalysen i 2dRerun med min analys av det hela under bilderna.

1-2, Albin verkar tjäna mycket tid på att välja ett helt anat stråk under sträckan. Tror jag tappar mycket tid då jag i mitten av sträckan behöver gå upp och ned på en del småhöjder. Bättre planering från min sida behövs på en sån här sträcka.

6-7 Jag verkar hitta lite bättre stråk genom den tuffa delen av sträckan. Tjänar bland annat tid på att gå upp och följa gulhöjden istället för att gå i det gröna. Albin tjänar lite tid i slutet av sträckan genom att runda åsen efter myren lite mer.

10-11 Jag går lite närmare sträcket och får lite mindre myrlöpning och verkar tjäna tid på detta. In mot kotrollen tappar jag mot Albins vägval då jag tappar riktningen lite och får göra en extra båge till vänster in mot kontrollen.

Karta med kommentar i kartpärmen hittas här. Hela autOanalysen mellan Albin och mig hittas här.

Konsten att ta det lite piano

Det går förbaskat bra med träningen nu måste jag få lov att säga, har nästan kunnat träna precis som jag vill de senaste veckorna. Jag har haft sånt flyt i träningen och känt att jag utvecklas så jag kan nästan inte hålla mig ifrån att sticka ut på ett ”extra pass”. Men nu kommer vi till det svåra ”konsten att ta det lite piano”, framförallt när det går extra bra i träningen så tror jag det är viktigt att ta ett steg tillbaka titta på planeringen och inte förivra sig. På kort sikt till nästa månad kanske jag blir bättre av att sticka ut på ett extra pass utöver min plan. När det kommer till på långsikt, till säsongen eller till och med om 5-10 år när jag förhoppningsvis kommer nå min topp så tror jag att det är smart att vara lite mer strategisk, följa planen och lita på den. Det kan också handla om att våga ta ett steg ifrån planen när kroppen inte fungerar 100%.

Igår var ett sådant exempel där jag är nöjd med mig själv för att jag tog det lite piano, under förmiddagens medel-träning i Nåsten fick jag lite bristningskänningar i vänster vad. Planen på eftermiddagen var att köra 1-minuters löpintervaller på hårt underlag. Jag var fruktansvärt sugen på att köra det passet, men lyckades ta ett steg tillbaka och tänka på hur min vad troligtvis skulle reagera på den typen av löpning. Istället blev det intervaller hemma på cykeln, ett pass som blev riktigt bra! Vaden kommer nog vara tacksam för det beslutet under dagens OL-långpass.

Del av gårdagens OL-pass, klicka på kartan för att se hela banan med kommentar.

Medelträningen igår var riktigt fin, körde hårt i 20min av banan och fick in riktigt skönt flow. Det är sjukt skönt att det inte kommit så mycket snö i Uppsala, det går fortfarande fint att köra bra OL-pass i hög fart här. Karta

Ny samarbetspartner: Caout/WINFORCE

Caout AB är ett  företag som distribuerar sportnutritions-varumärkena WINFORCE och Pure Clean Powder.

WINFORCE är ett schweiziskt kvalitetsmärke som levererar sportnutrition som hjälper mig att prestera och återhämta mig på bästa möjliga sätt. Det jag tycker är bäst med WINFORCE är att de har produkter helt fria från sötningsmedel och andra konstgjorda ämnen. När jag nu under grundträningsperioden försöker ligga på gränsen av vad kroppen klarar av så är det extremt viktigt att jag återhämtar mig på bästa möjliga sätt. Jag dricker POWER PROTEIN blandat med mjölk efter träning för att ge kroppen de byggstenar som behövs för att laga mina skadade muskelceller och göra dem ännu bättre! Under den kommande säsongen tuffa långdistanser så ser jag fram emot att kunna plocka fram en ULTRA ENERGY COMPLEX ur bakfickan för att orka hela vägen in i mål.

Pure Clean Powder levererar produkten rödbetspulver som precis som namnet indikerar inte är något annat än torkad rödbeta som man kan blanda med vatten och få rödbetsjuice. Inga konstigheter helt enkelt, men nitraterna i rödbetan har visat sig ge mitokondrierna i musklerna en bättre arbetsmiljö och höja syreupptagningsförmågan! Det finns mycket seriös forskning på detta, för de som följer Vinterstudion på SVT så har ni kunnat se där hur de har pratat om den nya forskningen som visar på rödbetans fantastiska egenskaper. Jag dricker rödbetsjuicen från Pure Clean Powder regelbundet för att få i mig rödbetans nyttiga ämnen.

Jag är väldigt tacksam och glad för att Caout är med och stöttar min satsning mot mina högt uppsatta mål!

För mer info om caout och vart man kan köpa produkterna gå in på caouts hemsida.

Träningshelg i Norrköping

Jag sitter nu på bussen mot Uppsala med trötta ben efter en fin träningshelg i Norrköping. Jag och Figge tog bussen hit på fredagen för att få en helg med bra träning.

Vi hade hoppats på att det skulle vara barmark, men det hade snöat väldigt mycket i Norrköping och redan på fredagens första nattpass stod det klart att det skulle bli en helg med med mycket tuff snöpuls. Jag orienterade lite halvdant på passet, men det var riktigt roligt terräng och jag fick till någon bra sträcka att ta med mig i alla fall. Sämre gick det för Jerker som tog ett helkroppsdopp i Ngamisjön och fick springa tillbaka för att inte frysa ihjäl. Karta

Den tuffa terrängen som vi bjöds på direkt efter ankomst till Norrköping. Här syns även sjön där Jerker gick genom isen och tog en simtur.

På lördags förmiddan var det långpass på en karta gjord enbart från laserscanning med programmet Kartapullautin.  Häftigt hur pass bra kartan ändå var, blev ett bra pass. Karta

På eftermiddan så genomfördes lägrets bästa pass, sprintintervaller inne i Norrköping med Figge, vi pressade varandra bra och det blev 8 intervaller på 2-4min med riktigt bra fart.

Idag avslutades helgen med ännu ett fint långpass i fin terräng, den här gången på en riktig OL-karta. Trots att  farten var inte den högsta på grund av slitna ben och mycket snö så blev det ett bra pass med rolig orientering. Karta

”48h recovery time” klockan vill ta det lite lugnt efter en bra träningshelg.

Nu har vi knappa 4h att döda i den här bussen innan vi anländer i Uppsala och kan få lite välförtjänt sömn.

”Tentafest”

Träningen går åt rätt håll, har kommit tillbaka riktigt bra efter helvetessjukdomen som jag drog på mig vid jul. Förra veckan blev en 14-timmars vecka och kroppen svarar riktigt bra på träningen. Blir tyvärr inte alltför mycket löpning på grund av hälen som inte vill bli helt 100% bra, det går dock åt rätt håll. De löppass jag kör försöker jag köra orientering på för det är ju som jag skrivit om tidigare den bästa träningen för en orienterare.

Lunch under en plugg/träningsdag på gymmet. Notera den något speciella inredningen…

Idag så skrev jag äntligen terminens sista tenta som jag egentligen skulle ha skrivit samma dag som Medel-SM kvalet, men det var ju svårt att vara i Göteborg och springa samtidigt som man skulle skriva tenta i Uppsala. Som tur var så är det som ordförande Pärten brukar säga ”Det finns inga omträningar, men det finns omtentor”. Tentan gick riktigt bra kändes det som, så nu blir det till att fira det med en ”Tentafest” med Calleberg och Figge, det vill säga Natt-OL i Nåsten!

I helgen blir det ännu mer firande med träningshelg i Norrköping och förhoppningsvis mycket fin orientering.

”Hvor rå kan du vaere idag?”

Jag har passat på att låna Elises bok ”Bli best med mental trening” av Erik Bertrand Larssen. Såklart att jag ville läsa den för jag vill ju bli best eller bäst som vi säger i Sverige. Erik Bertrand Larssen är mentaltränare med förflutet inom det militära. Han har bland annat jobbat med Petter Northug och Martin Johnsrud Sundby.

Boken var grymt motiverande och hade många bra tips. Bland annat så skriver Bertrand Larssen om hur man ska sätta mål som gör något med känslorna. När man tänker på sitt mål så ska det inte vara med en axelryckning utan man ska få ett leende på läpparna och vara redo att göra det tunga vardagsjobbet.

En annan sak som jag har tagit med mig från boken och gått runt och tänkt på under veckan är ett enkelt litet sms som Bertrand Larssen skickade till Petter Northug under en vanlig vardag med hårdträning. ”Hvor rå kan du vaere idag?” löd sms:et, det är för mig en oerhört motiverande fråga som jag försökt ställa mig själv så ofta som möjligt efter att jag läste det. Att varje dag försöka vara så ”rå” eller grym, eller bra som möjligt tror jag kan ta en långt oavsett vad man pysslar med om det nu är skola eller hårdträning.

Hur som helst så rekommenderar jag boken starkt!

”Hvor rå kan du vaere idag?” försökte jag att tänka när jag frös som mest inför dagens långpass i Lunsen med Figge och Calleberg och passet i sig blev en ren njutning trots 1dm nysnö. Karta

Senaste bilden på instagram

Nytt inlägg på bloggen med många bilder från en vecka i galet vackra Bollnäs. www.goranwinblad.se

Arkiv