Okategoriserade

Grundträningens första fas; Grunduppbyggnad

Om det mot förmodan har hamnat någon stackare här som inte är intreserad av träning så kommer följande text att vara ett klockrent botemedel mot insomnia. Så om ni inte är i desperat behov av sömn så skit i det här. För eran skull. Ni som är mer vettigt funtande, här kommer min plan inför första grundträningsperioden mot 2011. Mot Polen!

Perioden började i fredas och håller på månaden ut.

Som jag som hastigast skrev tidigare så ska jag satsa på att få en grym grund vad det gäller styrka stabilitet och rörlighet. Min önskan med den här träningsperioden är att den i första hand kommer bota mitt hopparknä, men även att den kommer  leda till mitt första skadefria träningsår sedan jag började satsa på allvar. Träningsperioden ska inehålla mycket styrka, men jag ska var försiktig så att den blir uppbyggande och inte sliter på kroppen. I styrkan så ska fokus ligga på bålstyrka/stabiltet och styrka/stabilitet i musklerna kring knäna. Jag ska också köra en hel del rörlighetsträning för att kunna gå in i hårdträningen med bra rörlighet.

Vad det gäller löpningen så ska den löpningen jag hoppas jag kommer kunna bedriva ske uppför! Med detta har jag tre grundtankar;

  1. Uppförslöpning sliter inte så mycket på tillexempel knän då det inte är lika hårda stötar i löpningen.
  2. Backträningen ska hjälpa mig att bygga upp en riktigt bra benstyrka
  3. I Polen är det kuperat och man måste vara grym i branta uppförsbackar för att hävda sig bra där. Jag ska bli kung på motbakkeløp!

För att under perioden även utvecklas tekniskt så ska jag (om knät är bra) springa en del vanlig orientering. Jag ska även köra en del uppförsbackeorientering alltså kombinera det med uppförsbacketräningen. Sedan så ska jag köra en hel del “torrträning” i form av att studera relevanta kartor inför nästa säsong samt lira CF.

Perioden ska även inehålla mycket simning, rullskidor, elipsmaskin och vattenlöpning. Detta för att få en allsidig träning som är skonsam för min kropp. Samt att förbättra VO2-max.

Så häng med på nu går resan mot Polen in i sin nästa fas, det känns som att det kommer bli en hel del träningsinlägg här på bloggen.

2 reaktioner på ”Grundträningens första fas; Grunduppbyggnad

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *